Jedną z najbardziej relaksujących czynności jest jazda na rowerze. Szczególnie pośród malowniczych rejonów poza miejskim zgiełkiem. Sprawdź, co trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze jednośladu, który będzie nadawał się do przemierzania górskich szlaków i leśnych ścieżek.
Rodzaje rowerów terenowych
Jeżeli nie planujemy udziału w zawodach MTB, ani pokonywania najwyższych masywów wzdłuż i wszerz, nie będziemy potrzebowali ultralekkiego sprzętu dla profesjonalistów, wyposażonego w najdroższe komponenty. Wystarczy góral średniej klasy z przedziału cenowego 1500-4000 zł. Należy jednak mimo wszystko zakupić rower MTB (Mountain Terrain Bike), a nie crossowy czy trekkingowy, jeśli planuje się regularne wypady w miejsca o bardziej zróżnicowanej rzeźbie.
Cross jest wersją bardziej zurbanizowaną jednośladów terenowych. Zapewnia wyprostowaną sylwetkę. Bardziej komfortową, jednak mniej aerodynamiczną. Posiada przeważnie 28 calowe koła, o węższych lub szerszych oponach. Widelec wyposażony jest w amortyzator o średnim skoku 5-6 cm. Z przodu przeważnie są 3 tarcze, a liczba biegów wynosi 27 lub 30. Jednoślad tego typu nadaje się zarówno do jazdy po mieście, jak również po okolicznych leśnych ścieżkach, usytuowanych raczej na płaskim obszarze. Słabo sprawdzi się jednak, jeśli lubimy poszaleć po wertepach i stromiznach.
Rower trekkingowy nadaje się właściwie wyłącznie do miasta i na wycieczki po szutrach. Odznacza się w standardzie bogatym wyposażeniem, na które składają się: błotniki, światła, odblaski i stopka. Dodatki te bywają użyteczne, ale znacznie podnoszą masę pojazdu. Przeważnie również posiada z przodu 3 przełożenia oraz amortyzator o niewielkim skoku. Jego cechą charakterystyczną są dość wąskie opony, ułatwiające przemieszczanie się po asfalcie, dosyć szerokie, wygodne siodełko oraz ergonomiczna kierownica, która zapewnia utrzymanie prostych pleców podczas jazdy.
Przyzwoity rower górski dla amatora
Jak już wspomniano, fani dwóch kółek, którzy lubią intensywną jazdę po bezdrożach, wyczerpujące podjazdy pod strome wzniesienia oraz solidne dawki adrenaliny na szybkich zjazdach powinni uzbroić się w odpowiedni model MTB. Najlepiej, aby posiadał aluminiową ramę z osprzętem firmy Shimano. Jest to opcja dość lekka, a jednocześnie nie tak droga jak konstrukcje karbonowe czy tytanowe. Masa górala dla rekreacyjnych kolarzy powinna oscylować w okolicach 10 kg. To bardzo ważne, aby jednoślad był lekki, ponieważ w terenie często można natrafić na pochyłości, pod które da się jedynie wspiąć, niosąc go na plecach.
Wyróżnikiem roweru górskiego będzie charakterystyczny układ napędowy. Z przodu jedna zębatka, z tyłu 11 lub 12. Koła występują w rozmiarach od 26 do 29 cali. Szerokie opony o głębokim bieżniku są przystosowane do pokonywania błotnistych lub piaszczystych tras. Skok przedniego amortyzatora powinien mieścić się w przedziale 10-20 cm. Smukłe, wyprofilowane siodełko na pewno nie będzie należało do najwygodniejszych. Należy jednak pamiętać, że większość podjazdów oraz część zjazdów i tak pokonuje się na stojąco. Bardziej wymagający bikerzy wybiorą egzemplarz zaopatrzony w hamulce tarczowe.